fbpx

PR KORPORACYJNY

Zmiana podejścia do PR-u, czyli o budowaniu relacji z klientami i komunikacji opartej na wartościach

W dalszym ciągu, niestety, bardzo wiele firm funkcjonuje jak te działające w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku – w erze mass mediów, komunikacji produktowej i bezosobowych transakcji. A przecież obecnie organizacje mają do dyspozycji potężne narzędzia umożliwiające bezpośrednie interakcje z klientami oraz wykorzystywanie danych do zacieśniania relacji biznesowych. Współcześnie, aby skutecznie konkurować na rynku, trzeba myśleć nie tylko o zawieraniu pojedynczych transakcji, ale przede wszystkim o budowaniu długotrwałej wartości. Niezbędne przy tym są zmiany w strategii marketingowej oraz komunikacji i PR.

Z artykułu dowiesz się o: 

  • Jak przekształcić tradycyjny PR w narzędzie do budowania relacji z klientami?
  • Dlaczego odpowiedni plan komunikacji jest kluczem do sukcesu każdej kampanii?
  • Case study kalendarza OLMET okrzykniętego “polskim Pirellim”.

Dbałość o relacje z klientami

Jak można podporządkować produkty i marki długoterminowym relacjom z klientami? 

PR nie może być już tylko narzędziem do zwiększania sprzedaży konkretnych produktów, musi zostać przekształcony w narzędzie do budowania relacji z klientami. Takie podejście pozwoli agencjom PR i doradcom public relations patrzeć na wszystkie działania z szerszej i bardziej holistycznej perspektywy. 

Kiedy prezes firmy OLMET zwrócił się po wsparcie komunikacyjne, nie spodziewał się, że projekt kalendarza, który jest jednym z najstarszych gadżetów marketingowych produkowanym przez firmy jako narzędzie doceniania klientów, może przeobrazić się w wieloletni projekt o ogólnopolskim zasięgu.

Śląski Pirelli a surowość złomu

Firma OLMET, która jest największym recyklerem pojazdów na Śląsku i posiada jedno z najsłynniejszych złomowisk w Polsce, udowodniła, że jest to możliwe. Zanim zaistniała w kultowym już programie ZŁOMOWISKO PL, zyskała rozgłos poprzez swój kalendarz, który nie tylko został okrzyknięty “polskim odpowiednikiem kalendarza Pirelli”, ale też przyniósł świetne efekty w obszarze budowania relacji z klientami. 

Wszystko zaczęło się od pomysłu prezesa, który po stworzeniu strategicznej mapy interesariuszy, poszukiwał sposobu na budowanie silnych relacji ze swoimi klientami, kontrahentami i partnerami. 

Wpadł na bardzo kreatywny pomysł, aby wykonać kalendarz, który zawierałby kobiece akty i unikalne przedmioty, które  trafiły na złomowisko. Połączenie delikatności kobiecego ciała z surowością złomu było strzałem w dziesiątkę. 

Naszym zadaniem jako agencji PR było wypozycjonowanie kalendarza oraz wdrożenie strategii komunikacji, która pozwoliłaby odejść od PR-u produktowego na rzecz zbudowania nowej jakości komunikacji. 

Mając świetny produkt pod kątem estetycznym i kreatywnym, wykorzystaliśmy fakt, iż żadna firma wcześniej nie zrealizowała podobnego przedsięwzięcia i przygotowaliśmy koncept PR-owy, który uzyskał ogólnopolski zasięg. 

Co ważne, projekt pozycjonował firmę  jako tę, która oferuje dostęp do sztuki każdemu. Autorski kalendarz stał się cyklicznym wydarzeniem, o który dopytywali się nie tylko klienci, ale i media. 

Klucz do sukcesu: strategiczny plan komunikacji

Projekt ten rewelacyjnie wpłynął na budowanie relacji z klientami. W tym aspekcie kluczowe było wdrożenie strategicznego planu komunikacji, w którym klienci najpierw dowiadywali się o kalendarzu z mediów, a następnie byli zapraszani na uroczystą premierę lub otrzymywali go na osobistych spotkaniach.

Dzięki tak zaplanowanej kampanii PR kalendarz był już odpowiednio spozycjonowany jako coś wyjątkowego o wysokiej wartości, czego nie można kupić. Był dostępny tylko dla klientów, kontrahentów i partnerów firmy, a zdjęcia można było obejrzeć podczas wernisaży. W kolejnych edycjach zainicjowano również zbiórki na cele charytatywne, które dodatkowo zbudowały wartość przekraczającą codzienne realia biznesowe złomowiska na Śląsku. 

Oprócz ogólnopolskiego zasięgu, i świetnego projektu o ogromnym potencjale na lata udało się pokazać działalność firmy w nietypowym świetle i stworzyć więź z kontrahentami. 

Choć rynek PR-u w Polsce w dalszym ciągu opiera się przede wszystkim na zamawianiu artykułów, to tego typu przykłady skutecznej współpracy agencji public relations i kreatywności prezesa firmy pokazują, że można stworzyć kampanię PR-ową i plan komunikacji, który procentuje przez lata.

KOBOLD. rozumiemy co jest istotą komunikacji w organizacjach. Od 15 lat zajmujemy się strategicznym konsultingiem w obszarze komunikacji i relacji dla liderów, firm i organizacji. Poznaj naszą ofertę. Skontaktuj się z nami już dziś: kontakt@koboldpr.pl. 

Aleksandra Ślifirska

Strateg komunikacji z 15-letnim doświadczeniem