Czytelnia

Wartości biznesowe dobrego dizajnu, by budować silną markę

Identyfikacja wizualna jest ważną częścią kształtowania świadomości każdej marki oraz jej komunikacji. To nie tylko logo, ale zespół współgrających ze sobą elementów, zaprojektowanych tak, aby budować silną, rozpoznawalną markę. Jaka idea przyświecała nam podczas tworzenia identyfikacji wizualnej KOBOLD. i co wspólnego ma z nią Bauhaus?

 

Kolor, kształt, kompozycja, typografia – m.in te elementy wpływają na to, w jaki sposób odbieramy oferowany nam produkt. Wszystkie są częścią języka wizualnego, który ujęty w ramy identyfikacji wizualnej, tworzy swego rodzaju kodeks komunikowania się z otoczeniem. Dobrze zaprojektowany wspiera strategię marki i wyróżnia ją na rynku. Pomaga w budowaniu wzajemnie korzystnych relacji z otoczeniem i grupą interesariuszy, stanowiących podstawę public relations.  

Elementy bazowe identyfikacji wizualnej to obok nazwy firmy i logotypu także paleta kolorów, typografia czy spacing.  

O tym, czym kierowaliśmy się, tworząc identyfikację wizualną naszej firmy, opowiada  Aleksandra Janduła – Jendrzok, graphic designer KOBOLD., twórczyni koncepcji.     

Inspiracja Bauhausem  

Projektowanie jest zarówno nauką, jak i sztuką. Jako nauka korzysta z socjologii i psychologii, określa cele funkcjonalne, stosuje metody matematyczne. Jako dziedzina artystyczna wprowadza pomysł formalny i właśnie sztukę, czyli element bardzo trudny do zdefiniowania, gdyż na jej tworzenie nie ma recepty. Inspiracja Bauhausem w jego 100. urodziny wydaje się naturalna. Szczególnie, że to właśnie ta szkoła zmieniła na zawsze myślenie o dizajnie. To dzięki niej w projektowaniu wszystko ma (lub powinno mieć) sens. Dlatego w wielu aspektach odniosłam się do ponadczasowych założeń Bauhausu, odrzucając wszystko co zbędne i niefunkcjonalne, skupiając się na prostym, silnym przekazie tak, aby pozostała esencja, czyli samo najlepsze. Każdy element ma swoją funkcję. Nawet dekor nie jest tylko dla ozdoby – jego fragmenty, użyte w różnych materiałach graficznych, mają służyć skupieniu uwagi odbiorcy na treści oraz budowaniu rozpoznawalności marki.

Złoty podział jako metafora wartości marki 

Oparta na założeniach matematycznych proporcja, stanowi ponadczasowe połączenie wiedzy i sztuki. Być może właśnie dzięki kombinacji tak odległych od siebie dziedzin już od Starożytności uchodzi za doskonałą. Nie bez powodu użyta została w brandingu proporcja idealna. To hołd dla wartości marki: profesjonalizmu, wiedzy, pasji i perfekcji, z jaką eksperci KOBOLD. podchodzą do swojej pracy. 

Kolory nadające wyrazu i współgrające zdjęcia

Kolor ma za zadanie budzić określone emocje, dostarczać wrażeń i wyrażać osobowość marki. Barwy oddziałują na naszą podświadomość. Niezależnie od indywidualnych preferencji odbiorcy konkretne odcienie budzą konkretne skojarzenia. W identyfikacji wizualnej KOBOLD. wykorzystano neutralną szarość w parze z kontrastującym grafitem. Kolory te nadają tekstom wyrazu i poprawiają ich czytelność. Zszarzały pudrowy róż podkreśla natomiast partnerskie relacje z klientami, wyraża zrozumienie, empatię i satysfakcję. Przyjemna koralowa czerwień to zaś symbol siły, dominacji i pasji. Paletę podstawową wspierają dobrane kolory uzupełniające oraz zdjęcia, które w sposób symboliczny, oddają treści, stanowiąc ich uzupełnienie.

Typografia, czyli uniwersalna broń

Dobrze zaprojektowana typografia powoduje zwiększenie czytelności treści. Jest to więc gwarancja skutecznej komunikacji. W KOBOLD. postawiliśmy na geometryczny krój czerpiący z tradycji liternictwa. Galano Grotesque sprawdza się w nagłówkach, krótkich i długich tekstach. Jego subtelna neutralność stanowi doskonałe tło dla wszelkich treści.

 

Identyfikacja wizualna to swoisty znak rozpoznawczy. Wszystkie jej elementy pracują spójnie na rozpoznawalność marki, dzięki czemu staje się ona wyjątkowa. A to realnie przekłada się także na jej wartość na konkurencyjnym rynku.