fbpx

PR KORPORACYJNY

Sztuka łączenia niepasujących elementów w komunikacji, czyli wszystko o konceptach PR-owych

Gdy marki decydują się na współpracę ze znaną osobą, automatycznie zakładają, że w obszarze PR zasadniczo praca została wykonana. Wystarczy przecież rozesłać informację prasową o tym fakcie do dziennikarzy, a Ci ochoczo napiszą o tym, jednocześnie budując zainteresowanie wokół brandu i pośrednio realizując cele sprzedażowe. Cóż… z reguły nie wygląda to w ten sposób. Tego typu podejście, nazywane niekiedy “strategią komunikacji”, bardzo często okazuje się fiaskiem i sprawia, że zdecydowanie za późno włącza się do projektu agencje PR. 

Z artykułu (na przykładzie koncertu słynnej skrzypaczki) dowiesz się o tym: 

  • Jak stworzyć koncept PR-owy, na którym będzie zależało ludziom? 
  • Jak zbudować i wykorzystać element zaskoczenia? 
  • Dlaczego kreatywność jest fundamentem skutecznej komunikacji

Jak działa agencja public relations

Czym jest public relations? Z definicji to przede wszystkim budowanie pozytywnego wizerunku oraz dbanie o akceptację i życzliwość wobec działań określonej osoby lub organizacji. My w Kobold działamy nieco inaczej. Nasze działania polegają przede wszystkim na wymyślaniu oryginalnych konceptów PR-owych i poszukiwaniu sposobów, aby inni, np. dziennikarze je zauważyli. Gdy więc otrzymujemy zadanie mające na celu zwiększenie sprzedaży konkretnego produktu, podchodzimy do niego holistycznie. Staramy się wymyślić coś, co przyciągnie uwagę, co na tyle się podoba innym lub jest interesujące, że każdy chciałby podać dalej. 

Dokładnie w ten sposób podeszliśmy do projektu Fundacji Bielecki Art. Fundacja zaprosiła do Polski znaną amerykańską skrzypaczkę Rachel Barton Pine, aby ta zagrała koncert w kraju swoich przodków, wykonując m.in. „Cztery pory roku” Vivaldiego. 

Gdy niepasujące elementy układanki nabierają większego sensu

Pracowaliśmy przy projekcie pod dużą presją. Na sprzedaż biletów pozostało niewiele czasu, a dotarcie do miłośników muzyki klasycznej okazało się większym wyzwaniem niż wszyscy przypuszczali. Postanowiliśmy więc wykreować zupełnie nową wartość i komunikację, która wzbudziłaby zainteresowanie dziennikarzy. Rozpoczęliśmy od poznania historii skrzypaczki, która miała polskie korzenie, poszukiwaliśmy wskazówek w innych wydarzeniach, które były realizowane w tym czasie… Moment acha nastąpił jednak w momencie, gdy sprawdziliśmy, że Rachel przyleci do Polski dokładnie w dniu święta Służby Więziennej. 

Zorganizowaliśmy koncert, jednak z całkiem innym repertuarem niż zakładano: muzykę poważną zastąpiliśmy klasyką metalu i rocka w wykonaniu skrzypaczki. Cały koncert odbył się też w innej scenerii – sceną Rachel były wnętrza zakładu karnego w Nowej Hucie. Dzięki transmisji online wszyscy zainteresowani mogli wysłuchać mistrzowsko wykonanych utworów Ozzy’ego Osbourna czy Metalliki. 

Jak zbudować i wykorzystać element zaskoczenia w konceptach PR-owych

Dlaczego ten koncept PR-owy okazał się skuteczny? Ponieważ ludzie lubią być zaskakiwani. Chcą wiedzieć to, czego wcześniej nie wiedzieli, interesują ich rzeczy nieoczywiste, nieoczekiwane, kwestionujące typowe podejście. Takie treści kochają media, bo to właśnie one są “newsami”. Tak więc z pewnością informacja o koncercie muzyki klasycznej nie jest tą, która wzbudziłaby zainteresowanie mediów, natomiast komunikat o występie amerykańskiej skrzypaczki grającej na najdroższych skrzypcach na świecie w więzieniu w Nowej Hucie już tak.  

Zapamiętaj, dobry koncept PR powinien mieć więc w sobie element niespodzianki, podważać standardowy sposób myślenia, kwestionować status quo. Dzięki temu zwrócisz uwagę innych na markę – swoją, klienta czy jego produktu. 

Kreatywność jako fundament skutecznej komunikacji 

Regularne dostarczanie klientom kreatywnych rozwiązań PR-owych nie jest jednak proste. Na co dzień stosujemy wiele różnych strategii i staramy się stworzyć procesy wspierające oryginalne myślenie. Wiemy, że inspiracji warto szukać w danych, szczególnie tych, które nie były wcześniej analizowane. Następnie kluczowe jest zrozumienie historii, którą tworzymy dla produktu lub marki. Możesz przyglądać się działaniom konkurencji, sięgać po przykłady z innych branż. Kluczowe jednak jest odpowiedzenie sobie na kilka pytań, np. dlaczego ten temat jest interesujący oraz czego będąc odbiorcą, chciałbyś się dowiedzieć, po przeczytaniu danej historii. 

Oferując naszym klientom doradztwo w obszarze public relations, zawsze przestrzegamy przyjętych zasad: poznajemy potrzeby klienta, robimy research i stawiamy na maksymalną kreatywność. Dzięki temu współpraca z agencją PR, która potrafi wykreować nową wartość jest skuteczna i świetnie przekłada się na budowanie rozpoznawalności całej marki oraz na sprzedaż konkretnych produktów. 

KOBOLD. rozumiemy co jest istotą komunikacji w organizacjach. Od 15 lat zajmujemy się strategicznym konsultingiem w obszarze komunikacji i relacji dla liderów, firm i organizacji. Poznaj naszą ofertę. Skontaktuj się z nami już dziś: kontakt@koboldpr.pl. 

Aleksandra Ślifirska

Strateg komunikacji z 15-letnim doświadczeniem