Czytelnia

Doradztwo strategiczne: Co i jak powiedzieć w mediach, aby nie stracić a zyskać?

Stworzyliśmy nie tyko książkę, ale i jej kompleksową komunikację z czytelnikami, stając się partnerem PWN, jednego z największych wydawnictw w Polsce.  Efekt? „Medialne lwy…” stały się bestsellerem wydawnictwa i otrzymały nagrodę publiczności w konkursie organizowanym przez Polskie Towarzystwo Trenerów Biznesu.

O powstawaniu „Medialnych lwów…” – rozmawiamy z Aleksandrą Ślifirską, jej autorką i prezeską KOBOLD.

 

Skąd pomysł na „Medialne lwy dla rekinów biznesu”?

Ponad 10-letnie doświadczenie z prezesami oraz top managerami skłoniło mnie do stworzenia materiału, który w lekkiej i skondensowanej formie posłuży im jako pewnego rodzaju poradnik w budowaniu ich marki osobistej w mediach, ale też tworzenia strategicznej narracji w środku organizacji, którą ci liderzy reprezentują. Po paru latach ta książka stała się doskonałym narzędziem edukacyjnym dla naszych klientów oraz tłem samego  procesu komunikacji spółki KOBOLD. i jej wartości. Niejednokrotnie obserwowałam prezesów oraz top managerów, którzy pomimo swojego profesjonalizmu wewnątrz firmy, w obliczu kontaktu z mediami tracą swój managerski kręgosłup, dają się zwieść dziennikarzom. Nie potrafią modulować komunikatu, a nawet zapominają o tym jaki ten komunikat jest. Pozwalają przejąć inicjatywę dziennikarzowi, co jest sprzeczne z zasadnością prowadzenia polityki informacyjnej w mediach przez spółki. Poza tym uważam, że sukces PR-owy organizacji, zależy w dużej mierze od umiejętności komunikacyjnych jej liderów i my jesteśmy firmą, która dba o to kompleksowo. Dodam tylko, że autentycznych liderów, takich którzy nie chcą udawać innych, ale mają refleksję budowania na autentycznych zasobach. Farbowanego lisa ludzie nie przyjmą z entuzjazmem. Taki lis świata nie zmieni, zatruje tylko ludziom emocje. No cóż, coś takiego się w świecie wydarzyło, że ludzie kochają udawać i jeszcze wymyślają sobie, że pomogą im w tym PR-owcy. My takimi PR-owcami na pewno nie jesteśmy, dlatego świadomie wyrzuciliśmy z nazwy słowo PR i dopóki nie będę miała pewności, że liderzy rozumieją to słowo, będę trzymała je na dystans od nazwy marki.

 

Struktura książki jest dynamiczna: wywiady przeplatane treściami poradnikowymi.

Zamysłem było to, żeby topowi dziennikarze opowiedzieli o procesie kontaktu medialnego od drugiej strony, czyli jak oni to widzą, jakie są ich doświadczenia, co wydaje im się zabawne oraz co chcieliby doradzić liderom biznesu. Dzięki tym spostrzeżeniom mogłam wypunktować najczęściej popełniane błędy oraz sposoby ich korygowania. Wywiady zostały uzupełnione o treści warsztatowe – takie, które nawiązują do wywiadów, oraz takie, które zostały wypracowane, podczas współpracy z klientami KOBOLD., których przygotowywaliśmy do kontaktu z mediami na przestrzeni ostatnich 10 lat.

 

Jaka była  strategia komunikacji książki jako produktu?

Fascynujące jest to, że tworzyliśmy wszystko sami: od treści, koncepcji tytułu i designu, a później samej strategii marketingowo-komunikacyjnej. Tytuł książki wymyślił mój partner, któremu tytuł przyszedł do głowy tak spontanicznie, jak mnie sam pomysł napisania tej książki. Wyzwaniem  było zbudowanie atrakcyjnej formy, która miała  przyciągać, pomimo tematu, który jest skomplikowany i nieprosty . I to udało się nam w 100%. W opiniach na temat książki czytelnicy i blogerzy polecają lwy jako jedną z najbardziej przyjaznych książek o relacjach medialnych w biznesie. I zasługą tego jest język i design. Książce nadaliśmy lekką formę poradnikową, aby ludzie biznesu chcieli z niej skorzystać.

Design książki opiera się na metaforach i symbolach popkultury. Na silnych metaforach zwierzęcych oparty jest tytuł. Lew symbolizuje medialność, reprezentatywność. Rekin to biznesowy strateg, który doskonale porusza się po rynkach finansowych, ale brakuje mu umiejętności miękkich. Menedżerowie na szczęście już wiedzą, że trafna decyzja biznesowa owszem jest kluczowa, ale równie ważna jest komunikacja lidera, bo ona będzie się przekładała na zasoby ludzkie, zaufanie do swojej firmy i zaangażowanie.

O książce komunikowaliśmy jeszcze przed jej wydaniem. Postawiliśmy na kontent video, czyli zapowiedzi publikacji z udziałem dziennikarzy, zamieszczane na portalu YouTube oraz stronę internetową, poprzez którą dystrybuowaliśmy przedpremierowe fragmenty.

 

Co Twoim zdaniem świadczy o sukcesie komunikacyjnym tej książki?

Dla mnie osobiście ta książka ma ogromne znaczenie w budowaniu mojej roli jako lidera, budującego silną markę w komunikacji i konsultingu. Od kilku miesięcy jestem ekspertem ICAN Institute, polskiego wydawcy – Harvard Business Review. To jest pokłosie tego, że jestem autorem ważnej dla biznesu pozycji i nie boję się tego powiedzieć.  Jak widać zwrot z komunikacji  jest naprawdę duży. Ale idzie to w parze z budowaniem  mojego leadershipu. Myślę, że dopiero po 12 latach prowadzenia firmy zaczynam być blisko siebie jako lidera, zaczynam rozumieć na czym ta rola polega.

 

Właśnie na czym?

Na umiejętności bycia autentycznym. Kiedy jest się autentycznym, kiedy lider może sobie na to pozwolić, znaczy, że ma już na tyle doświadczenia by móc przewodzić. Wszyscy ci, którzy wiedzą o czym mówię, zdają sobie sprawy jak ciężka to praca, ale i jakie olśnienie na wielu życiowych polach.

 

Dorota Siudowska-Mieszkowska, wydawca PWN
„Medialne lwy …” to bestseller Wydawnictwa Naukowego PWN. Książka spotkała się z ogromnym zainteresowaniem Czytelników, czego dowodem była nagroda publiczności w konkursie Książka dla trenera organizowanym przez Polskie Towarzystwo Trenerów Biznesu.  To publikacja, która pokazuje, że w biznesie nawet najlepiej wyreżyserowane wystąpienie publiczne może zakończyć się katastrofą. Klientów i partnerów może przekonać tylko wiarygodność. Dlatego najważniejsza jest szczera rozmowa o naszych produktach, usługach, sukcesach, porażkach. Jak rozmawiać w mediach? Autorka udzielając w książce konkretnych podpowiedzi również rozmawia…  Sukces tej książki to dowód na to, że wszyscy potrzebujemy lepszej komunikacji nie tylko w biznesie, ale i codziennym życiu.

ZapiszZapisz

ZapiszZapisz

ZapiszZapiszZapiszZapisz