fbpx

Koronawirus

Szukanie pracy w czasie epidemii koronawirusa. Trzy rzeczy, od których powinieneś zacząć

Pandemia koronawirusa spowodowała, że portal LinkedIn zalała wręcz fala postów tych, którzy stracili pracę. W nowych okolicznościach znaleźli się zarówno specjaliści, menedżerowie średniego i wyższego szczebla, a także dyrektorzy. Ciebie także dotyczy ten problem? Zanim ogłosisz, że szukasz pracy zrób trzy rzeczy.

Schemat publikowanych treści jest zazwyczaj podobny: informacja o zwolnieniu będącym pokłosiem COVID-19, podziękowania dla firmy i współpracowników, przedstawienie obszaru swojej pracy i na koniec prośba o udostępnienie informacji. Reakcja to zazwyczaj kilkadziesiąt komentarzy. W większości z życzeniami powodzenia. Odpowiedzi od nowych potencjalnych pracodawców to mniejszość.

Najpierw rozsyp puzzle

– Praca to nie jest coś co leży na ulicy i wystarczy się po nią tylko schylić. Nawet jeżeli w wielu branżach tak było do tej pory, to epidemia koronawirusa zmieniła tę perspektywę. Stworzenie klasycznego CV, a następnie umieszczenie go na portalu dla profesjonalistów nie wystarczy. To nie jest oferta pracy. Dobre bio to przemyślany dokument, po lekturze którego potencjalny pracodawca będzie znał naszą ofertę wartości. We współczesnym biznesie właśnie tym konkurujesz, poza doświadczeniem oczywiście – radzi Aleksandra Ślifirska,

Od czego zacząć? Potraktuj twoje dotychczasowe doświadczenie jak puzzle, z których tworzysz całość albo klocki, z których stawiasz wymarzoną budowlę.

– Rozpisz całe swoje zawodowe życie, przebytą ścieżkę zawodową i edukacyjną, szkolenia i zdobyte certyfikaty. Wymień zrealizowane projekty i wyniki jakie one przyniosły. Niech z opisu projektów wynikają twoje wartości i styl pracy z ludźmi. Przypomnij sobie momenty, które były dla ciebie najbardziej satysfakcjonujące i rozwojowe. Jak reagowałeś na sytuacje kryzysowe i co z nich wyniosłeś na przyszłość? Przeanalizuj swoje mocne strony, a także obszary, które wymagają poprawienia – wylicza personal branding consultant KOBOLD. – To pierwszy krok, kolejnym jest spojrzenie na poszczególne elementy z lotu ptaka, wybranie tych, które są atrakcyjne dla potencjalnych pracodawców, a także jaką wartość możesz wnieść we współpracy z nim – mówi Aleksandra Ślifirska. 

Spójrz na siebie z lotu ptaka

To nie jest łatwe zadanie. Warto dokładnie ten etap przeanalizować. Dać sobie kilka dni na przemyślenie, a jeśli to konieczne, to skorzystać ze wsparcia eksperta.

– Coach kariery nie tylko pomoże znaleźć ci odpowiedzi na pytanie o to, jakie są masz talenty i zasoby, ale także wskaże twoje atrybuty. To właśnie na nich budowana jest wizerunek. Tutaj znaczenie odgrywa nie tylko twoja ekspercka wiedza, twoje fizys, ton głosu, czy umiejętności pisania – zauważa ekspertka personal brandingu.

Kiedy już będziesz miał profesjonalne CV, przenieś jego zawartość do portalu LinkedIn. Nie zapomnij o podkreśleniu swoich atutów. Nagłówek powinien być krótki i treściwy, tak aby jednym spojrzeniem określił to, w czym jesteś ekspertem. Warto, aby znalazły się w nim tzw. słowa kluczowe. Swoje doświadczenie zawodowe  uzupełnij o dokładny opis obowiązków i osiąganych wyników na każdym stanowisku pracy. To prawdziwa  kopalnia wiedzy dla rekruterów. Pochwal się otrzymanymi nagrodami czy wyróżnieniami.

Gromadź i pozyskaj nowe rekomendacje. Profil LinkedIn ma możliwość publikowania opinii o tobie. Potencjalni partnerzy biznesowi będą je czytać. To w opiniach o tobie, kiedy oddajesz głos o sobie innym, zawierają się rzeczy najważniejsze dla tworzenia marki osobistej: wartości wynikające ze współpracy z tobą, styl, w jakim osiągasz sukcesy. Właśnie tym konkurujesz we współczesnym biznesie. To inni mają mówić o tym, że jesteś dobry. Pamiętaj o point of view. Dziel się wiedzą i doświadczeniem, komentuj posty osób i artykuły eksperckie z Twojego obszaru zainteresowań  – tym zdobywasz zainteresowanie. 

Ważne pytania, na które powinieneś sobie odpowiedzieć

– Markę osobistą buduje się świadomie i powoli. Zastanów się, zanim zabierzesz się za swoją ofertę do rynku: Kim jestem? Co stanowi o mojej wartości dla rynku? Dla kogo mogę być ciekawy i pożądany? Dla jakich firm i jakich ludzi? Bądź tam, gdzie oni i rób to systematycznie. Komunikuj, jak pracujesz, co doprowadza cię do sukcesów, jak zarządzasz ludźmi, jak rozwijasz swoją karierę. I wreszcie: nie zapominaj, że najważniejszy komunikat o tobie, to pokazywanie skuteczności. Nie ma większej wartości w biznesie. Skuteczny menedżer to ten, realizuje cele i rozwija zespoły – podsumowuje Aleksandra Ślifirska.