Gemini

PR w medycynie: Zmiana prawa metodą dotarcia do polskich pacjentów przez europejską klinikę

Klinika Gemini w Ostrawie-Hrusov jest jedną z dziesięciu placówek na terenie Czech i Austrii. Pavel Stodulka, ceniony w Europie specjalista, organizator topowego Festiwalu Oczu w Pradze, zbudował silną markę, z pomocy której korzystają także Polacy. KOBOLD. kolejny rok z rzędu został partnerem Gemini. Praca naszych ekspertów ds. relacji medialnych przyczynia się do tego, że nasi pacjenci na bieżąco otrzymują informacje na temat możliwości, jakie daje placówka w zakresie operacji zaćmy.

Dzięki obowiązującej od kilku lat ustawie transgranicznej operacje zaćmy refundowane są przez NFZ a pacjenci – w przeciwieństwie do tego, jak często dzieje się to w kraju – nie muszą czekać na zabieg w wielomiesięcznych kolejkach. I to właśnie wykorzystywanie w komunikacji ustawy transgranicznej leży prawdziwa siła medycznego marketingu Gemini.

Początkowa strategia komunikacji zakładała przede wszystkim przygotowywanie materiałów poradnikowych związanych z chorobami oczu i dbaniem o wzrok z eksperckimi wypowiedziami ordynator kliniki. Stosunkowo szybko okazało się, że to, co sprawdziło się w Czechach, nie jest skuteczne w Polsce. Z prostej przyczyny: polskie kliniki zmonopolizowały już media w tych obszarach i trzeba było poszukać innych sposobów dotarcia do mediów, aby pacjenci mogli zapoznać się z ofertą czeskiej kliniki. Zaktualizowane działania przede wszystkim skupiły się wokół dyskusji, a następnie wprowadzeniu nowych przepisów dotyczących refundacji przez NFZ zabiegów usunięcia zaćmy za granicą. Poza tym wykorzystana została marka osobista Justyny Krowickiej, polskiej lekarki, która jest ordynatorem ostrawskiej kliniki (placówka obsługuje tylko i wyłącznie polskich pacjentów).

Eksperci KOBOLD. na bieżąco śledzili sytuację na rynku medycznym w Polsce i kolejne komunikaty Ministerstwa Zdrowia oraz Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie nowych zasad refundacji zabiegów zaćmy. Dzięki sprawnej współpracy z naszym klientem stanowisko Gemini, które niejednokrotnie prostowało informacje przekazywane przez polską stronę, wysyłane było do mediów praktycznie natychmiast. Temat operacji zaćmy za granicą pojawiał się w przestrzeni publicznej, także dzięki tematom, jakie inicjowali  konsultanci ds. relacji z mediami (zwracaliśmy uwagę m.in. na to, że pacjenci niejednokrotnie pokonują setki kilometrów, aby przeprowadzić operację za granicą i nie czekać w długich kolejkach, czy na to, że wprowadzenie nowych przepisów nie zniechęciło polskich pacjentów przed wyjazdami). Atrakcyjne dla polskich mediów okazała się także historia polskiej lekarki pracującej w czeskim systemie służby zdrowia.

Informacje na temat Gemini potwierdziły, że to bezpieczny podmiot medyczny dla polskich pacjentów, jak i miejsce rozwoju dla polskich lekarzy w czeskim podmiocie medycznym. O klinice mówiono w ogólnopolskiej TV, prasie, jak i portalach internetowych. Teksty, gdzie wspominano placówkę, dwukrotnie znalazły się w popularnym polskim serwisie internetowym z kategorii tzw. social news wykop.pl. Oba materiały (wśród nich m.in. rozmowa z Justyną Krowicką) cieszyły się sporym zainteresowaniem użytkowników, a tym samym znacznie zwiększyły zasięg informacji o Gemini i tym samym dotarcie do nowych potencjalnych pacjentów.

Efekt? Mimo zawirowań na rynku medycznym liczba pacjentów Gemini nie zmalała, chociaż zmienił się ich przekrój. Co ciekawe, jeśli chodzi o zaćmę, przybyło tych, którzy aby nie czekać na zabieg przyjeżdżają spoza przygranicznych województw. W Gemini wzrosła także liczba pacjentów, którzy proszą o konsultację za pomocą drogi mailowej.

– Więcej niż przed rokiem zoperowaliśmy mieszkańców województwa mazowieckiego czy małopolskiego. W naszej klinice zabiegowi usunięcia zaćmy poddali się także m.in. mieszkańcy lubuskiego oraz świętokrzyskiego, których rok wcześniej nie było. Kilku pacjentów przyjechało na zabieg aż z Pomorskiego – wylicza dr Justyna Krowicka, ordynator kliniki Gemini w Ostrawie.

W klinice Gemini w Ostrawie w ciągu miesiąca operuje się ok. 300-450 polskich pacjentów (najwięcej z woj. śląskiego, ale także sporą liczbę z województw dolnośląskiego, opolskiego, małopolskiego, łódzkiego, czy mazowieckiego). Placówka zapewnia kompleksową obsługę, pomoc w transporcie, a także załatwienie wszystkich formalności z NFZ, dotyczące refundacji zabiegu. Polscy pacjenci w Czechach leczą nie tylko zaćmę. W porównaniu do wcześniejszego roku w 2018 w Gemini wzrosła ilość operacji związanych z laserową korekcją wzroku, iniekcją dogałkową, witrektomią, czy zabiegami estetycznymi.