fbpx

Koronawirus

6 kroków budowania reputacji lidera w czasach koronawirusa

Pracując online liderzy budują reputację i relacje inaczej niż do tej pory. Pamiętajcie, że pisząc dzisiaj dość dużą ilość strategicznych wiadomości i odbywając spotkania online, budujecie kapitał swojej osobistej marki.

W organizacjach menedżerowie organizują na bieżąco spotkania online, na których liderzy prezentują wpływ wirusa Covid-19 na funkcjonowanie firm. Komunikują także na bieżąco nowe decyzje i zmiany. Od menedżerów wymaga to nie tylko szybkiego przystosowania się do nowej rzeczywistości, ale przede wszystkim umiejętności budowania relacji i angażowania zespołów. Najprawdopodobniej będzie to największy sprawdzian z reputacji, jaki przyjdzie zdawać liderom. 

Komunikacja w kryzysie. Do ludzi mów – TERAZ

Jeśli do tej pory nie budowałeś świadomie swojej reputacji, to jesteś w momencie, w którym odczujesz tego skutki. Dziś o krok dalej są menedżerowie, którzy potrafili swoją charyzmą i stylem komunikacji integrować i dostrajać zespoły do zmian. Ale nie martw się. To dobry moment, aby nad tym popracować. Wystarczy, że na początek zastosujesz kilka prostych zasad. Jeśli na początku zapomnisz, o którymś elemencie, nie martw się, zapisz to, czego nie zrobiłeś i dokonaj korekty.  I tak w kółko. Wdrażanie, testowanie, poprawianie. W sytuacji kryzysowej, pierwsze, co się pojawia to strach wynikający z niewiadomej. I jest to naturalna emocja, która dotyczy większości ludzi.  Pamiętaj, że to, co najbardziej buduje zaufanie do liderów biznesu, a tym samym daje szansę na odnalezienie się w nowej sytuacji, to prowadzenie takiej komunikacji, która da ludziom poczucie sprawnego, odpowiedzialnego leadershipu, a szefom tym samym zapewni większe zaangażowanie ludzi.

Wprowadź zatem do swojej komunikacji 3 elementy i na miłość boską – komunikuj!

Sporo liderów, co także jest zupełnie naturalne, nie chce komunikować o trudnościach, z jakimi zmaga się firma. Jednak odwróćmy sytuację. Co czują i myślą ludzie, którzy nie mają w tym czasie dobrych relacji z menedżerami? Strach, niepewność i brak sprawczości, co odbiera poczucie odpowiedzialności i chęci kooperacji czy budowania wspólnotowości. Kryzys to niejednokrotnie czas rewizji kursu i tworzenia nowej strategii biznesowej, być może lepszej, zdecydowanie efektywniejszej. Trudno robić to w pojedynkę. Rolą komunikacji jest także angażowanie ludzi w zmianę kursu bądź koniecznej korekty. Pamiętaj, że najprawdopodobniej będzie miała ona wpływ na poprawienie twojego biznesu. To czas weryfikacji wielu rozwiązań, także twojej marki osobistej i kapitału zaufania. 

Audyt marki menedżera
Jeżeli do tej pory nigdy nie audytowałeś swojej marki osobistej, możesz to dzisiaj sprawdzić w bardzo prosty sposób:
1. Pytaj ludzi, do jakiego konkretnego zadania, skłoniła ich ostatnia rozmowa z Tobą? Co dokładnie po usłyszeniu twoich słów – zrobili.
2. Sprawdź zaangażowanie swoich ludzi: ile nowych pomysłów zgłosili i ile realizują, jak czują się po uczestnictwie w komunikacji z tobą w roli lidera?
3. Jak pracownicy oceniają atmosferę i skuteczność spotkań online?

Koronowirus a komunikacja wewnętrzna. To jest czas na umacnianie kultury organizacyjnej


Sprawdź, czy ona funkcjonuje. Zajrzyj do culture booka organizacji i uruchom wartości tam zapisane, w ten sposób najsilniej umocnisz kulturę organizacyjną. Jeśli tak jak większość organizacji komunikujesz zwinności i efektywność – pokaż ludziom jak to działa w rzeczywistości. W ten sposób lider buduje reputację, czyli kapitał zaufania, który fenomenalnie zaprocentuje w przyszłości. Markę osobistą budujesz teraz.