Czytelnia

Co zrobić przed odejściem z pracy, aby stać się niezależnym ekspertem

Jeśli jesteś menedżerem, szefujesz strategicznemu działowi, ale czujesz, że za chwilę wyjdziesz z firmy, w której jesteś od lat, bo chcesz by Twój potencjał mogli wykorzystywać liderzy innych organizacji, prowadź komunikację z rynkiem PRZED zmianą zawodową i rób to w sposób przemyślany i strategiczny. 

46-letni Krzysztof, przez wiele lat był dyrektorem oddziału międzynarodowego banku. Będąc jeszcze pracownikiem instytucji finansowej planował zmianę w swojej karierze. W planach miał założenie firmy, zajmującej się doradztwem kredytowym dla firm.

Znasz taką historię? Czy spotkałeś się z menedżerami, który będąc pracownikami organizacji, potrafili wykorzystać ten czas na zmianę? A może sam jesteś takim menedżerem i za chwilę będziesz taką zmianę planował?

Jednym z najskuteczniejszych narzędzi wspierających karierę, jest świadomy i długofalowy personal branding. Powinieneś dbać o niego nieustannie. Z jednej strony jest to  bycie świetnym zawodnikiem w obszarze swojej ekspertyzy, a z drugiej – co równie ważne – gromadzenie kapitału reputacyjnego, czyli wartościowych opinii o nas z rynku.

Od czego zacząć? Zrealizuj poszczególne kroki

1. Stwórz profesjonalne bio. 

Dobre bio to przemyślany dokument, po lekturze którego potencjalny Klient  będzie znał twoją ofertę wartości. Pokataloguj doświadczenia, opisując projekty, które zrealizowałeś i pamiętaj o pokazywaniu KPI. Niech z opisu projektów wynikają twoje wartości i styl pracy z ludźmi. We współczesnym biznesie właśnie tym konkurujesz, poza doświadczeniem oczywiście.

2. Stań się widoczny na portalach profesjonalistów.

Kiedy już będziesz miał profesjonalne CV, przenieś jego zawartość do portalu LinkedIn, sieci profesjonalistów w biznesie i komunikuj na bieżąco swoją działalność zawodową, ale tą, którą będzie interesująca dla Twoich potencjalnych Klientów. Pamiętaj jednak, że treści, które publikujesz, muszą być zgodne z polityką twojej organizacji. Szanuj compliance.

3. Gromadź rekomendacje.

Profil LinkedIn ma możliwość publikowania opinii o tobie. Potencjalni partnerzy biznesowi będą je czytać. To w opiniach o tobie, kiedy oddajesz głos o sobie innym, zawierają się rzeczy najważniejsze dla tworzenia marki osobistej: wartości wynikające ze współpracy z tobą, styl, w jakim osiągasz sukcesy. Właśnie tym konkurujesz we współczesnym biznesie. To inni mają mówić o tym, że jesteś dobry.

4. Pamiętaj o point of view.

Dziel się wiedzą i doświadczeniem. Bądź liderem w swojej dziedzinie. Jeśli bierzesz udział w ważnym wydarzeniu biznesowym, napisz relację, ale nie zapomnij, że potencjalnych czytelników-Klientów, będzie interesowała nie tylko relacja, ale przede wszystkich Twój ciekawy punkt widzenia – tym zdobywasz zainteresowanie. 

5. Korzystaj z zaproszeń na wydarzenia i kongresy.

Buduj sieć relacji. Pamiętaj, że dostajesz zaproszenia na takie eventy ze względu na stanowisko, które zajmujesz. Kreuj jednak swoją markę tak, by zapraszano cię nie tylko ze względu na organizację, która widnieje na twojej wizytówce, ale ze względu na wiedzę, którą potrafisz zakomunikować rynkowi.

6. Najważniejszy krok – nie przestawaj.

Markę osobistą buduje się świadomie i powoli. Zastanów się, zanim zabierzesz się za swoją ofertę do rynku: Kim jestem? Co stanowi o mojej wartości dla rynku? Dla kogo mogę być ciekawy i pożądany? Dla jakich firm, jakich ludzi? Bądź tam, gdzie oni i rób to systematycznie.

Komunikuj, jak pracujesz, co doprowadza cię do sukcesów, jak zarządzasz ludźmi, jak rozwijasz swoją karierę. I wreszcie: nie zapominaj, że najważniejszy komunikat o tobie, to pokazywanie skuteczności. Nie ma większej wartości w biznesie. Skuteczny menadżer to ten, który dowozi.

Menadżerze, chcesz pracować nad swoją marką osobistą? Skontaktuj się z nami: kontakt@koboldpr.pl.