fbpx

STRATEGIA KOMUNIKACJI

Komunikacja strategiczna a lokalne społeczności: czy można połączyć te dwa światy?

Z artykułu dowiesz się: 

  • Jak wygląda dzisiaj dobrze zaprojektowana i zrealizowana strategia PRowa?
  • PR produktowy kontra długoterminowa strategia komunikacji
  • Case study IKEA: strategiczny PR a lokalne działania

Aby biznes przynosił zyski, musi być widoczny dla klientów. Stąd tak ważna rola PR-u. Szczególnie dla dużych marek kształtowanie odpowiednich relacji z klientami i ich otoczeniem jest ogromnym wyzwaniem. O ile kiedyś można było pozwolić sobie na bardziej pasywne zachowania polegające wykupywaniu powierzchni reklamowych i notkach prasowych, dziś – w świecie, w którym dzielimy czas pomiędzy onlinem i offlinem – kluczowe jest zaangażowanie firm w budowę społeczności wokół marki (brand community). 

We współczesnym, niespokojnym świecie ludziom brakuje poczucia więzi, a w trudnych warunkach gospodarczych marki szukają nowych sposobów na komunikowanie się z klientami. 

O tym jak wygląda dzisiaj nowoczesny PR, który jest powiązany ze strategicznymi celami komunikacyjnymi firmy, opowiemy na przykładzie współpracy z IKEA Katowice. 

Komunikacja strategiczna a lokalne działania

Bardzo często firmy przygotowując brief dla agencji PR, zawierają w nich jeden podstawowy cel: zwiększyć sprzedaż produktu X i Y. Tylko nieliczne jednak są gotowe odejść od PR-u produktowego na rzecz długoterminowej strategii komunikacji marki. Wśród nich jest np. IKEA. Od lat realizuje ona strategię marketingową opartą na archetypie towarzysza (przyjaciela) i koncepcji DIY (do it yourself). Równie ważnym elementem globalnej strategii komunikacji jest obecność wszędzie tam, gdzie dzieją się ważne i wartościowe inicjatywy lokalnych społeczności.  

Chcesz wiedzieć więcej, przeczytaj tekst: Kampania społeczna: Cały Śląsk szyje jaśki

Stąd, gdy szukaliśmy rozwiązań dla Ikea Katowice, w pierwszej kolejności chcieliśmy lepiej zrozumieć lokalne wyzwania oraz poszukać partnerów, którzy zrozumieliby strategię PR opartą na wartościach.

Naszą rolą jako agencji public relations było przedstawienie długoterminowej strategii komunikacji: znalezienie partnera, który mógłby pozytywnie wpłynąć na otoczenie mieszkańców Katowic.

W ten sposób udało nam się zrealizować dwa projekty: pierwsze na świecie Zimbardo Youth Center w Nikiszowcu, zabytkowej dzielnicy robotniczej w Katowicach oraz pierwszy w Polsce sklep socjalny. 

Korzyści ze strategicznego PR

Wśród założycieli pierwszej inicjatywy jest prof. Philip Zimbardo, jeden z najbardziej znanych psychologów na świecie, autor słynnego eksperymentu więziennego. W Nikiszowcu znalazł się po raz pierwszy na zaproszenie Uniwersytetu Śląskiego, gdzie poznał ludzi zaangażowanych w rewitalizację społeczną dzielnicy z Centrum Aktywności Lokalnej. Ich pasja oraz samo zabytkowe osiedle zachwyciły amerykańskiego profesora i przedstawicieli Ikea, którzy postanowili wesprzeć utworzenie miejsca dla młodzieży. 

Wspólnymi siłami udało się stworzyć przestrzeń, w której można dzielić się dobrymi i złymi doświadczeniami, realizować pasje związane z tańcem, muzyką czy fotografią, ale również uzyskać wsparcie psychologiczne. 

Drugim projektem była współpraca z fundacją Wolne Miejsce przy stworzeniu sklepu socjalnego w Katowicach. Wsparciem objęto 6000 osób będących w trudnej sytuacji materialnej. Ceny artykułów nie przekraczają tam 50 proc. wartości rynkowej, a cała inicjatywa ma na celu utrzymanie i przywrócenie godności potrzebujących osób. 

W obu przypadkach IKEA nie tylko przekazała meble stanowiące wyposażenie sklepu oraz centrum, ale także podzieliła się wiedzą i zaplanowała aranżacje przestrzeni. W inicjatywę zaangażowali się także pracownicy, którzy pomagali w skręcaniu mebli i poświęcali swój czas na propagowanie lokalnych sukcesów. Tego typu działania PR-owe mogą mieć również bardzo pozytywny wpływ wewnątrz organizacji.
Jeżeli chodzi o biznesowe efekty współpracy, to z pewnością udało się przekroczyć wszystkie wskaźniki, które są wykorzystywane do mierzenia kampanii PR-owych.

PR oparty na wartościach

Co ważne, nie była to jednorazowa kampania, która została zakończona po zrealizowaniu celów związanych z komunikacją. Współpraca z Centrum Zimbardo rozpoczęła się w 2014 roku i trwa do dziś, a sklep socjalny powstał jako odpowiedź na pogłębiające się problemy finansowe społeczności wynikające z pandemii. W obu przypadkach informacja o projektach dotarła do mediów w całej Polsce i nie tylko. 

Chcesz wiedzieć więcej, przeczytaj tekst: Jak komunikować strategię firmy pracownikom, aby dowozili wyniki?

Chociaż każda marka może skorzystać na strategii budowania społeczności, nie każda firma jest w stanie ją zrealizować. Angażowanie się w działalność lokalnych społeczności wymaga zaangażowania całej organizacji oraz odwagi, aby zrzec się całkowitej kontroli nad komunikacją.

Czy Twoja firma jest gotowa na wdrożenie długoterminowej strategii komunikacji i PRu? Czy chcecie być naprawdę blisko swoich klientów i czerpać korzyści z siły społeczności?

Nowoczesna strategia PR-owa wykorzystująca siłę społeczności ma ogromny potencjał, jeśli podchodzi się do niej umiejętnie i z odpowiednim nastawieniem. SIlna społeczność wokół marki, wypracowana poprzez PR strategiczny, zwiększa lojalność klientów, obniża koszty marketingu, dodaje autentyczności wartościom organizacji i zapewnia stały napływ pomysłów do rozwijania biznesu. 

W KOBOLD. rozumiemy co jest istotą komunikacji w organizacjach. Od 15 lat zajmujemy się strategicznym konsultingiem w obszarze komunikacji i relacji dla liderów, firm i organizacji. Poznaj naszą ofertę.

Napisz: kontakt@koboldpr.pl

Aleksandra Ślifirska

Strateg komunikacji z 15-letnim doświadczeniem