Czytelnia

Komunikacja lidera. Jak robić to skutecznie?

Niezależnie od tego, czy mówimy o biznesie, gdzie obraca się milionami dolarów, czy o takim, gdzie pieniądze są zdecydowanie mniejsze, komunikacja – zarówno samej firmy, jak i jej prezesów oraz menedżerów – ma niebagatelne znaczenie. Największą sztuką jest wyczucie na co można sobie pozwolić, a czego unikać jak ognia, by nie pozbawić się pozycji i dalszego rozwoju kariery. Liderom biznesu pomaga w tym strategia personal brandingowa. To jeden z obszarów, w którym specjaliści KOBOLD. są ekspertami.

O czym należy pamiętać, tworząc komunikację do rynku będąc liderem? Jakich błędów należy unikać? Dlaczego warto przemyśleć to, co publikuje się w mediach społecznościowych (także prywatnych), a kiedy wywiad w prasie to nie zawsze najlepsze rozwiązanie?

– Komunikacja z ludźmi jest jedną z podstawowych ról każdego lidera czy menedżera. Kiedy ludzie biznesu zaczynają sobie zdawać sprawę z jej znaczenia i wyciągają wnioski z doświadczeń, szybko orientują się, że leży ona u podstaw ich rozwoju czy awansu – nie ma wątpliwości Aleksandra Ślifirska, ekspertka komunikacji biznesowej, która pomaga przedstawicielom świata biznesu w budowaniu i zarządzaniu wizerunkiem oraz strategiami personal branding, prezeska KOBOLD. – Planując komunikację przede wszystkim trzeba określić jaką rolę w organizacji odgrywamy i w jakim celu w ogóle komunikujemy się z ludźmi oraz otoczeniem. Lider musi mieć tego świadomość. Komunikacja dzisiaj – i to należy podkreślić – ma dużo wspólnego z umiejętnością zarządzania ryzykiem, zwłaszcza w dobie mediów społecznościowych, kiedy pokusa komunikowania jest większa, a świadomość, że informacja rozprzestrzenia się szybko, jeszcze bardziej motywuje do komunikowania, a nawet eksperymentowania w komunikowaniu – mówi ekspertka.

Naczelną zasadą komunikowania lidera musi być SPÓJNOŚĆ w budowaniu relacji wewnątrz organizacji i na zewnątrz. Służą temu strategie personal brandingowe dla członków zarządu i menedżerów, które stanowią dla nich mapę komunikacyjną. Strategia określa cele, punkty dojścia do realizacji zadań i sukcesów, zarówno jego organizacji, jak i w obszarze indywidualnym związanym z budowaniem kariery. Odpowiada ona na pytanie: po co komunikuję danej grupie i jak powinien to zrobić, by efekt był taki, jak zaplanowałem.  Nie oznacza to bycia w centrum uwagi przez 24 h na dobę w mediach społecznościowych. Marka osobista, a co za tym idzie komunikacja, ma strategię odpowiedniego limitowania. Dostarcza wartości określonej grupie odbiorców, którzy pożądają jej tak samo, jak pożąda się Ferrari. Czy wiesz jaką opinię tworzysz na swój temat liderze?