CZYTELNIA
Jak skutecznie komunikować się z zespołem wielopokoleniowym?
Dziś w firmach coraz więcej zespołów to zespoły wielopokoleniowe. Od ich liderów wymaga do mierzenia się z nowymi wyzwaniami, także na polu komunikacji interpersonalnej. Jak skutecznie komunikować się z zespołem wielopokoleniowym? – pisze Jakub Marcjasz, ekspert komunikacji z elementami empatii, konsultant biznesowy KOBOLD., certyfikowany trener.
W organizacja spotykają cztery pokolenia pracowników: od powojennych baby-boomersów, przez pokolenie Z, Y do milenialsów. Wiek pracowników, a tym samym prezentowane przez nich zróżnicowane oczekiwania, osobowości, style pracy czy komunikacji, są dobrym moment na ponowne przemyślenie i zaplanowanie na nowo i bardziej elastycznie całego środowiska pracy. Tym bardziej, że już dziś – jak pokazuje raport Ranstad Monitor Rynku Pracy 2018 – 80% osób pracuje w zróżnicowanych pokoleniowo zespołach i dostrzega korzyści z tego faktu. W tworzeniu przyjaznego środowiska praca ważnym elementem jest skuteczna komunikacja.
Jak więc skutecznie komunikować się z zespołem wielopokoleniowym? Pamiętaj o 5 zasadach.
1. Odwołuj się do wspólnych wartości i upewnij się, że wszyscy rozumieją je tak samo.
Jeżeli te wartości nie zostały wypracowane w ramach kultury organizacyjnej firmy warto wypracować je wspólnie ze swoim zespołem, co bezpośrednio przekłada się na sposób, w jaki on funkcjonuje. Wartości są swego rodzaju wyzwalaczami pracy na co dzień, pokazują co jest dla nas ważne, czego od siebie nawzajem oczekujemy, a także co dajemy. Warto je spisać i upewnić się, że każdy z członków zespołu rozumie je tak samo. To bardzo ważne, bo niekoniecznie każdy z nas tak samo rozumie te same słowa.
Na jednym z naszych indywidualnych sesji zapytaliśmy pewnego prezesa “co to znaczy być szanowanym?”, odpowiedział, że “chcę mieć respekt”. Czują państwo tę różnicę, prawda?
2. Bądź otwarty na postrzeganie innych ludzi. „Mam super pomysł” v “A ja uważam, że to nie wyjdzie”
Umiejętność krytycznego myślenia to jedna z najważniejszych kompetencji XXI w. Jeżeli członek twojego zespołu przedstawia zdanie odmienne wobec pomysłu, doceń to i nie tylko posłuchaj, ale także usłysz, co ma do powiedzenia. Dzięki temu obniżysz napięcie jaka rodzi ta niełatwa sytuacja. Jeżeli masz odmienne zdanie lepiej uargumentuj swój pomysł lub wprowadź korektę, jeżeli zgadzasz się z zaprezentowaną opinią. To ważne dla zespołu. Dzięki temu możesz liczyć na dalsze zaangażowanie w projekt uczestniczących w nim osób. A tego zaangażowania przecież potrzebujesz, by zrealizować wyznaczony cel.
3. Unikaj stereotypowego myślenia
„Oni są rozczarowani, myślą tylko o sobie” – ile razy słyszeli państwo taką opinię na temat młodego pokolenia? A co byłoby gdybyśmy słowo roszczeniowi zastąpili słowem bardziej świadomi siebie? To nie jest łatwe, ale warto otworzyć się na drugą osobę i jej punkt widzenia, bo to może przynieść korzyści całemu zespołowi. Tym bardziej, że te różnice wcale nie są tak duże, jak na pierwszy punkt widzenia mogą się wydawać.
Lindsay Pollak, autorka książki „The Remix – How to Lead and Succeed in the Multigenerational Workplace”, pisze, że „Im dłużej przyglądam się kwestii różnych grup pokoleniowych w miejscu pracy, tym więcej dostrzegam podobieństw w zakresie oczekiwań ludzi wobec pracy. Elementy fundamentalne, czyli znaczenie podejmowanych działań, misja firmy, profesjonalni liderzy, rozwój zawodowy, pozostają bez zmian. Zmienia się natomiast sposób, w jaki przedstawiciele poszczególnych pokoleń wyrażają swoje potrzeby oraz oczekiwania w zakresie spełnienia tych potrzeb przez pracodawcę” (cytat za raportem Delloite 2020).
4. Nie bój się pytać dlaczego?, bo to niweluje napięcie. Zamiast oceniać – słuchaj
Nie zakładaj, że wiesz dlaczego ktoś zachowuje się tak a nie inaczej. To jedna z największych komunikacyjnych pułapek, bo nikt z nas nie wie co myśli i czuje drugi człowiek, jeżeli sami go o to nie zapytamy a wcześniej nie stworzymy takiej relacji, że członkowie naszego zespołu będą czuć się na tyle bezpiecznie, żeby o tym powiedzieć. Parafrazuj to co mówią do ciebie pracownicy, dzięki temu dajesz dowód temu, że chcesz usłyszeć i zrozumieć ich punkt widzenia, a to buduje relacje.
5. Eksperymentowanie z formą.
Dostosuj formę przekazu do Twoich odbiorców. Upewniaj się, że ona do nich trafia. Osobiste spotkania z zespołem, mail, pliki dźwiękowe, a może wideo? Pandemia pokazała, że form w jaki możemy przekazywać nasze komunikaty w różnej formie. Zapytaj zespół o to, co sądzi o tej zaproponowanej przez ciebie, wspólnie znajdźcie tę najbardziej optymalną. To jest możliwe także w wielopokoleniowym zespole.
A na koniec zasada generalnie: bądź cały czas skupiony/a na tym, co i jak mówisz. Głównym celem twoich komunikatów jest realizacja celu w dobrym tempie.
Słowa mają moc. A poprzez swoją komunikację liderzy powinni dążyć do wywołania u swoich pracowników, jak zauważa Marcello Manucci, włoski psycholog, doktor nauk o komunikacji, stanu emocjonalnego, który nazywa inspirowaną motywacją.
A jakie słowa wybrzmiewają w Twojej komunikacji? Mam dla Ciebie propozycję ćwiczenia: nagraj spotkanie, podczas którego zabierasz głos, odsłuchaj go i zastanów, czy wszystko powiedziałbyś tak samo.
W KOBOLD. rozumiemy co jest istotą komunikacji w organizacjach. Od 15 lat zajmujemy się strategicznym konsultingiem w obszarze komunikacji i relacji dla liderów, firm i organizacji. Poznaj naszą ofertę. Skontaktuj się z nami już dziś: kontakt@koboldpr.pl.