LEADERSHIP
Jak komunikować strategię firmy pracownikom, aby dowozili wyniki?
Dobre zrozumienie strategii przez pracowników, a co za tym idzie zadań strategicznych, to większe zaangażowanie i lepsze wyniki dla firmy. Dlatego tak ważna w tym przypadku jest właściwa komunikacja menedżerów i budowanie autorytetu lidera. O czym warto pamiętać?
Przy tworzeniu strategii biznesowej dwa obszary są szczególnie ważne. To właśnie one w dużej mierze decydują, czy przyjęte założenia zostaną zrealizowane. Pierwszym jest oczywiście umiejętność budowania inteligentnego modelu biznesowego, który oparty jest o wielowymiarową – zwłaszcza w dobie digitalizacji – obserwacją otoczenia biznesowego (często poza jednosektorową konkurencją). Drugim z kolei czynnikiem są kompetencje społeczne lidera i menedżerów.
Chcesz wiedzieć więcej, przeczytaj tekst: Innowacyjny lider to otwartość na zmianę, akceptacja ryzyka i relacje z ludźmi
Nasza praktyka pokazuje, że rzadko zdarzają się liderzy, którzy potrafią w swobodny sposób łączyć te dwa aspekty. Często budowanie strategii – i słusznie – liderzy uważają za kluczową umiejętność, popartą determinacją i doświadczeniem, ale bardzo często uzyskują słabsze efekty tam, gdzie nie ma rozwiniętych kompetencji społecznych – czyli umiejętności komunikowania strategii tak, by ludzie czuli się nią zainspirowani i czuli w jej realizacji swój rozwój. Tyle i aż tyle. Dlatego rolą lidera jest umiejętność tworzenia tzw. przekazu, czyli idei pokazującej firmę jako zespół realizujący coś absolutnie fenomenalnego.
Jak komunikować strategię biznesową pracownikom?
- Tłumacz ludziom, dlaczego wykonywane przez nich zadanie jest ważne. I pokazuj to w kontekście ich indywidualnego rozwoju oraz rozwoju ich teamu, tak buduje się marka zespołu.
Pokazując pracownikom ich rolę w realizacji strategii biznesowej, uświadomisz im jak ważnym są ogniwem całego procesu. Pamiętaj o tym szczególnie, kiedy wyznaczasz nowe zadania, które bardzo często łączą się ze zmianami kadrowymi, systemowymi czy nawet podstawowych narzędzi pracy.
- Nadawaj sens realizowanym zadaniom i inspiruj – to osiągasz dzięki komunikacji.
Współczesne organizacje, ale i mniejsze firmy już odeszły do zaspokojenie piramidy potrzeb Maslowa. Współczesny pracownik potrzebuje czegoś więcej, dlatego tak ważne jest tzw. PERPOSE. – wskazanie kierunku rozwoju firmy, w którym poszczególni pracownicy odnajdą także ten, związany z ich własnym.
- Jasny i czytelny przekaz.
Jeżeli pracownik wie po co coś robi i się z tym identyfikuje, to chętniej i szybciej realizuje powierzone mu zadania. Właściwe komunikowanie strategii biznesowej ma bezpośredni wpływ na realizowane w firmie procesy, ponieważ ludzie nie tracą cennego czasu, np. na zastanawianie się nad sensem nowych rozwiązań i czy zagrażają one ich dotychczasowej pracy. Wiesz jak to ćwiczyć? Zrób elevator pitch. To ćwiczenie, w trakcie którego należy zaprezentować przekaz strategiczny w 30 sekund. Trudne? Tak, ale jeśli nie potrafisz czegoś ująć w jednym zdaniu, znaczy, że nie masz przekazu.
Chcesz wiedzieć więcej, przeczytaj tekst: Komunikacja lidera. Jak robić to skutecznie?
- Lider zaczyna, menedżerowie kontynuują.
Żeby komunikacja strategii była jak najbardziej efektywna musi rozpoczynać się od lidera i powinna odbywać się kaskadowo. Szczególnie ważna w całym procesie jest rola menedżerów, którzy są w bezpośrednim kontakcie z szeregowymi pracownikami. To zwiększa szanse, że wszystkie procesy w firmie będą przeprowadzane szybko, sprawnie i bez zbędnych przesunięć. Lider sprzedaje ideę, menedżerowie upewniają się czy pracownicy rozumieją i łatwiej jest im zarządzać strategicznymi zadaniami, a przede wszystkim dostarczać najważniejsze: WYNIKI.
Chcesz dowiedzieć się, jak ważna jest kultura organizacyjna w procesach komunikacji liderów, skorzystaj z naszej oferty.