fbpx

LEADERSHIP

Jak komunikacja wpływa na skuteczność menedżera? Pamiętaj o 6 zasadach.

Z każdym kolejnym dniem „to” stawała się coraz częstszym tematem nieformalnych rozmów. „To” coraz mocniej wpływało na funkcjonowanie zespołu i coraz skuteczniej oddalało od realizacji celów. „To” w końcu dotarło do menadżera i postawiło go przed koniecznością działania – pod słowem „to” dla każdego będzie kryć się coś innego. Niezależnie od tego w  jaki sposób „to” zostanie rozwiązane w dużej mierze zależy od efektywnej komunikacji. I właśnie o pomoc w tym, jak mówić o trudnych rzeczach w komunikacji ze swoim zespołem, zwrócił się niedawno do nas jeden z naszych partnerów.

Jak więc komunikacja wpływa na skuteczność menedżera?

To, w jaki sposób wygląda komunikacja w firmie, bezpośrednio przekłada się na jej funkcjonowanie. Komunikacja pozwala na realizowanie tak ważnych obszarów, jak organizowanie środowiska pracy oraz motywowanie i zarządzanie zespołem. Na to, jak przebiega proces komunikacji w firmie w dużym stopniu wpływ ma kultura organizacyjna i to, w jaki sposób wspiera ona ten proces, ale także umiejętności interpersonalne menedżera. Tego ostatniego stawia to przed ciągłym rozwijaniem swoich umiejętności komunikacyjnych. Dziś, kiedy praca i życie to rzeczywistość 3N (niestabilność, nieciągłość i nieprzewidywalność), jest to szczególnie ważne, bo co chwilę jesteśmy stawiani przed nowymi wyzwaniami. Także – wobec coraz bardziej zróżnicowanych zespołów – tych związanych z komunikacją interpersonalną.  

Efektywna komunikacja przekłada się m.in. na szybszą realizacją celów, mniejszą obawę przed nowymi zadaniami, zaangażowanie pracowników, atmosferę w pracy, a tym samym na reputację firmy.

Tymczasem wysoki poziom stresu i pośpiech, który często towarzyszy pracy, nierzadko ma wpływ na to, jak komunikujemy się z innymi. Brak należytej uwagi i niedbalstwo, nadmierne skupienie się na sobie, nastawianie i pojawiające się emocje pomiędzy rozmówcami (zarówno negatywne jak i pozytywne), brak umiejętności aktywnego słuchania – to tylko kilka czynników, które tworzą barierę w komunikacji interpersonalnej.

Jak uniknąć tych błędów? 

  • Podczas rozmowy pamiętaj o jej celu, bo to uświadomienie sobie celu ustawi sposób, w jaki będziesz mówił 
  • Formułuj syntetyczne komunikaty, dokładnie i wyczerpująco wyjaśniaj cel działania
  • Trudne rzeczy komunikuj wprost, ale z taktem 
  • Dbaj o to, aby Twoje zachowanie, mimika twarzy, ton głosu oraz postawa ciała wzmacniała i korespondowało z przekazywaną wiadomością. Ważna jest nie tylko treść, ale forma przekazywania komunikatu
  • Aktywnie słuchaj Twojego rozmówcy i bądź zainteresowany tym, co chce Ci on powiedzieć; kiedy zadajesz pytanie, nie odpowiadaj na nie, tylko dlatego, że pracownik nie odpowiada od razu, pewnie potrzebuje chwili, by zebrać myśli
  • Przygotuj się do rozmowy – przed ważnym spotkaniem poświęć kilka chwil na spisanie najważniejszych punktów na kartce i głośne je wypowiedz.

Liderze, a jak Ty komunikujesz się ze swoim zespołem? Jeżeli masz potrzebę zwiększenia swoich kompetencji miękkich, chętnie Ci pomożemy. Już teraz sprawdź naszą ofertę. Napisz do nas: kontakt@koboldpr.pl

Jakub Marciasz

Ekspert w obszarze relacji medialnych i zarządzania informacją.