fbpx

Komunikacja wizualna

Dlaczego spójna polityka graficzna jest ważna dla Twojej marki?

Klienci wyrabiają sobie opinię o Twojej firmie, często zanim jeszcze wejdą do Twojego biura lub sklepu, a nawet zanim zaczną szukać informacji Twój temat w Internecie. Współczesne marki bardzo świadomie zarządzają swoją identyfikacją wizualną, gdyż wiedzą, że ma ona moc reprezentowania silnych koncepcji. Spójna i charakterystyczna polityka graficzna sprawia, że od razu stajesz się rozpoznawalny i masz szansę wyprzedzić konkurencję.

Każda firma, produkt czy usługa mają swoją tożsamość i identyfikację wizualną. Prowadząc biznes, komunikujesz to, kim jesteś, również poprzez stosowanie elementów wizualnych.
Pytanie brzmi: czy używasz swojej identyfikacji wizualnej do osiągnięcia swoich celów biznesowych, czy pozwalasz, aby każdy członek zespołu marketingu tworzył własną interpretację Twojej marki?

Z dzisiejszego artykułu dowiesz się:

  • Po czym poznać, że potrzebujesz uspójnienia polityki graficznej?
  • Skąd bierze się problem z utrzymaniem spójności graficznej?
  • Czym różni się uspójnienie polityki graficznej od rebrandingu?
  • Jakie są biznesowe korzyści ze spójnej komunikacji wizualnej?

Dlaczego firmy mają trudności z utrzymaniem spójności graficznej?

Firmy to dynamiczne ekosystemy, które wymagają narzędzi do wykonywania swojej pracy. Ich spektrum działania może być naprawdę szerokie: od sprzedaży detalicznej, przez skomplikowane strony internetowe z systemami e-commerce, aż po komunikację w różnych
kanałach mediów społecznościowych. Bardzo trudno jest utrzymać spójność wizerunkową, nawet przy dobrze zaprojektowanej identyfikacji wizualnej, gdy realizuje się projekty na wiele nośników i kanałów komunikacji, w różnych formatach i technologiach.

Z rozmów z naszymi klientami wynika również, że często na pokładzie brakuje im odpowiednio wykwalifikowanej osoby, która całościowo zarządzałaby kwestiami graficznymi. W małych zespołach dochodzi do tego, że zadania graficzne są delegowane osobom z działów marketingu czy administracji, a te po prostu mogą nie posiadać odpowiednich kwalifikacji. Skutkuje to wizualnym chaosem, który niesie za sobą poważne konsekwencje biznesowe.

Bagatelizowanie roli komunikacji wizualnej to zły krok. Nawet najbardziej fachowy, merytoryczny przekaz traci na skuteczności, jeśli nie jest właściwie podany.

Uspójnienie polityki graficznej czy pełny rebranding?

Gdy w KOBOLD. zaczynamy pracę z klientem, naszym pierwszym krokiem jest przegląd wszystkich kanałów komunikacji, z których korzysta firma. Dzięki temu diagnozujemy, z czym firma sobie nie radzi, co warto poprawić, co zmienić. Taki audyt jest kluczowy. Dzięki niemu jesteśmy w stanie właściwie zdiagnozować potrzeby klienta. Gdy Twoja obecna marka nie odzwierciedla tego, czym naprawdę jest Twoja firma lub gdy zwyczajnie Twoja firma wyrosła ze swojej marki, ponieważ jej produkt ewoluował, zmieniła się strategia lub dotychczasowa marka okazała się nieskuteczna – wówczas należy rozważyć rebranding.

Co należy poczytywać jako rebranding?
• zmiana logo
• zmiana palety kolorów
• zmiana fontów

Jeśli jednak nie są potrzebne zmiany rewolucyjne, takie jak aktualizacja logo, a jedynie przeprowadzenie drobnych korekt, aby nadać marce wyrazisty charakter, rekomendujemy klientom projekt uspójnienia polityki graficznej.

Wtedy skupiamy się przede wszystkim na działaniach takich jak:

• ustalenie pól ochronnych ochronnego dla logotypu – firmy mają spory problem z zachowaniem właściwych marginesów dla poszczególnych elementów graficznych. Dotyczy to zarówno logotypu, jak i zdjęć czy bloków tekstu. Duszenie elementów wizualnych w za ciasnych przestrzeniach powoduje utratę czytelności, a więc wywołuje skutek odwrotny od zamierzonego. Ważna jest również do zaadresowania kwestia skali – firmy mają tendencję do nadmiernego powiększania logo. Wychodzą z założenia, że „duże” oznacza „rzucające się w oczy” jednak w rzeczywistości to iluzja! Czytelność jest zapewniana poprzez zachowanie odpowiedniej przestrzeni, a nie skala samego elementu.

• uzupełnienie uspójnienie palety kolorów o dodatkowe barwy – wiele firm ma problem z zachowaniem spójności kolorystycznej swojej marki. Problem może mieć podłoże w zbyt ubogiej palecie kolorów, albo wręcz odwrotnie – w chaotycznym stosowaniu kolorów w komunikacji. Rozwiązaniem jest stworzenie spójnej i przemyślanej palety barw, ustalenie kolorystycznej dominanty a następnie konsekwentne trzymanie się ich. Często paleta kolorów jest zbyt uboga, żeby móc z nią swobodnie pracować. Tu ważne jest to, aby w wyniku audytu ustalić, które barwy są lub powinny być dominujące w komunikacji, a następnie konsekwentnie się tego trzymać;

• uporządkowanie typografii – wizerunek marki nie buduje tylko logo i kolory, ale także firmowy font, dlatego ważne jest zachowanie porządku także w tym obszarze.

• stworzenie key visuala – ustalmy jednolitą linię estetyczną dla wszystkich materiałów graficznych, tu warto stworzyć spójne szablony prezentacji multimedialnych. dokumentów, grafik na social media itp.
Skuteczne przeprowadzenie tego procesu nie jest prostym zadaniem, dlatego warto zaangażować ekspertów, którzy bazując na swoim doświadczeniu, poświęcą czas, aby zrozumieć tożsamość Twojej marki i pomogą Ci wypracować odpowiednie narzędzia, pozwalające zachować spójność we wszystkich kanałach komunikacji z klientami.

Jakie są korzyści wynikające z posiadania spójnej polityki graficznej?

Uporządkowana komunikacja wizualna buduje profesjonalny wizerunek firmy na rynku. To bardzo ważne, aby w parze ze świetnymi i merytorycznymi treściami szedł też dobry, harmonijny design. To, co widzimy jako odbiorcy marki, powinno oddawać treść komunikatu.
Treść oraz zastosowana linia estetyczna mają podkreślić wybraną tożsamość i komunikację marki.

Należy pamiętać, że nie tylko logo buduje wizerunek (i wypracowuje rozpoznawalność) marki. Taką pracę wykonują stosowane w komunikacji fonty (szeryfowy będzie niósł inny komunikat niż prosty i nowoczesny krój), stylistyka grafik czy kolory. Przy wyborze tych ostatnich należy zwrócić uwagę na założenia psychologii kolorów, a więc przekaz, jaki kryje
się pod konkretnym odcieniem. Warto zadać sobie pytanie, czy wybrane barwy oddają wartości mojej marki?

Kropką nad i jest konsekwencja! Co nam dadzą ładnie zaprojektowane grafiki na social media, jeśli każda będzie zupełnie inna od pozostałych? Osobno nie będą złe, ale zestawione razem pokażą chaos i niezdecydowanie, brak spójności i przypadkowość. To w konsekwencji spowoduje, że historia naszej marki nie będzie spójna, jak więc ma budować zaufanie wśród odbiorców?

Jeśli potrzebujesz wsparcia przy wypracowaniu spójnej polityki graficznej lub rebrandingu, napisz do nas. Pomoże Ci odpowiednio zaplanować proces i wypracuje narzędzia wspierające realizację codziennych zadań w dziale marketingu.

Aleksandra Janduła-Jendrzok

Zarządza spójną komunikacją wizualną organizacji.