fbpx

Czytelnia

Czy identyfikacja wizualna firmy ma znaczenie przy osiąganiu celów biznesowych?

To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców, często umniejszając rolę designu na drodze do sukcesu firmy. Tymczasem dobrze zaprojektowany branding wspiera komunikację firmy, buduje jej wizerunek, pracuje na rozpoznawalność. Jest elementem kluczowym dla zbudowania silnej i nowoczesnej marki – mówi Aleksandra Janduła – Jendrzok, graphic designer KOBOLD.

Dobry projekt musi być nie tylko funkcjonalny i spójny z potrzebami biznesowymi klienta. Musi również mieć walor estetyczny. Projektowanie wchodzi więc w sferę upodobań i aktualnie obowiązujących trendów. To spore wyzwanie.

Zanim przystępuję do pracy nad realizacją konkretnego projektu, ważne jest dla mnie jak najlepsze zidentyfikowanie potrzeb klienta, poznanie obszaru jego działalności oraz celu projektu, a następnie odnalezienie kierunku estetycznego, z którym klient będzie się identyfikował.

Wszystko w projektowaniu powinno mieć cel. Inaczej będziemy projektować dla firmy, zajmującej się najnowszymi technologiami, a inaczej dla zabytkowego hotelu.

W pierwszym etapie projektu korzystam z metody visual thinking. Samotne spotkanie projektanta z kartką papieru i ołówkiem daje czyste, niczym nieograniczone pole do kreatywnej pracy. Po wykonaniu kilku, kilkunastu, a czasem nawet kilkudziesięciu wstępnych szkiców wyłania się koncepcja. Wówczas przystępuje do przygotowania moodboardu, który prezentuję klientowi. To jest kluczowy moment dla całego projektu.

Zadaniem dobrego projektanta jest pogodzenie oczekiwań klienta z funkcjonalnością i aktualnie obowiązującymi trendami.

To właśnie stanowi największe wyzwanie w pracy kreatywnej! Myślę, że każdy projektant chciałby robić projekty nowatorskie, ale to nie zawsze idzie w parze z oczekiwaniami klienta. A projektant powinien przede wszystkim odpowiadać na jego potrzeby. Co z tego, że zaprojektujemy coś przełomowego, jeśli klient nie będzie się z tym utożsamiał? Cały czas musimy pamiętać, że projektujemy dla kogoś – zadowolenie klienta jest kluczowe.

Moją receptą na powyższe wyzwania jest rozmowa. Po wysłuchaniu feedbacku zawsze tłumaczę klientowi decyzje projektowe. To ważne, żeby klient zrozumiał intencje projektanta. Zazwyczaj taka rozmowa kończy się wypracowaniem kompromisu, który godzi ze sobą wszystkie ważne aspekty.

Dobra identyfikacja wizualna to konkretne korzyści.

Identyfikacja wizualna to swoisty znak rozpoznawczy firmy. Wszystkie jej elementy pracują spójnie na rozpoznawalność marki, dzięki czemu staje się ona wyjątkowa. To realnie przekłada się także na jej konkurencyjność. Dobry branding to spójność komunikatów, a więc efektywniejsze dotarcie do klientów, poprzez budowanie szczerych, długofalowych relacji.

Jaki wpływ na identyfikację wizualną mają procesy digitalizacji w firmach?

Trudno sobie wyobrazić firmę, która w dzisiejszych czasach funkcjonuje w oderwaniu od świata cyfrowego. Nic dziwnego, że digitalizacja stała się w ostatnich latach priorytetem dla wielu przedsiębiorców.

Wdrożenie infrastruktury sieciowej, a zwłaszcza uruchomienie marketingu internetowego, rodzi konieczność przygotowywania wszystkich materiałów graficznych już nie tylko do druku, ale także na potrzeby strony internetowej czy social mediów. Jest to spore wyzwanie, gdyż wymagania techniczne dla materiałów drukowanych i cyfrowych diametralnie się różnią. Należy brać pod uwagę takie aspekty jak właściwa przestrzeń kolorów, rozdzielczość czy rozszerzenie pliku. Takie kwestie trzeba także uwzględnić w księdze znaku, aby zawierała ona wszystkie wytyczne i rozwiewała wątpliwości: jak i kiedy stosować poszczególne rozwiązania.

Rebranding.  Skąd wiedzieć, czy i w jakim stopniu zmiana identyfikacji wizualnej jest potrzebna naszej firmie?


Wszystko zależy od właściwej identyfikacji potrzeby. Nie ma rozwiązań uniwersalnych. Warto więc skorzystać z opinii ekspertów, którzy wskażą właściwy kierunek. To bardzo ważne, bo to, co powstanie (niezależnie od tego, czy mówimy o drobnych zmianach, służących odświeżeniu identyfikacji, czy o stworzeniu zupełnie nowej marki) będzie towarzyszyć firmie przez lata.

Na branding musimy patrzeć kompleksowo. Wszystkie materiały, jakimi posługuje się firma są istotne. Ważne jest nie tylko samo logo, ale też to, jak prezentują się nasze materiały drukowane, strona internetowa, w jaki sposób prezentujemy treści w mediach społecznościowych i w końcu jak wyglądają nasze prezentacje towarzyszące wystąpieniom. To wszystko buduje wizerunek naszej firmy, ma więc realny wpływ na dotarcie do klientów i przekonanie ich do naszej oferty.

Kiedy rewolucyjne zmiany są absolutnie konieczne, a kiedy nie jest to potrzebne?

Zawsze impulsem do podjęcia decyzji o rebrandingu i jego zakresie jest jakaś zmiana.

Jeśli firma zmienia swoje założenia, wartości, cele biznesowe; kiedy otwiera się na inną grupę docelową, poszerza zakres usług – wtedy najczęściej potrzebne będzie przeprowadzenie szeroko zakreślonych prac rebrandingowych, mających na celu oddanie wizualne tych zmian, które zachodzą wewnątrz. Nie jest to jednak reguła.

Musimy pamiętać, że identyfikacja wizualna pracuje na rozpoznawalność marki.

Dlatego dla brandu, który funkcjonuje na rynku wiele lat i wypracował sobie silną pozycję, rebranding może zadziałać na niekorzyść. Weźmy na warsztat markę Coca Cola. Nie musimy jej nawet szukać na półkach sklepowych, bo wystarczy jeden rzut oka, by z daleka rozpoznać czerwoną etykietę z charakterystycznym logotypem. A teraz wyobraźmy sobie, że firma decyduje się na rebranding: zamiast miękkich zawijasów mamy logotyp pisany nowoczesną, kanciastą czcionką; klasyczną czerwień zastępuje żółty lub fioletowy, do tego dochodzą modne, geometryczne motywy. Czy z tą samą łatwością odnajdziemy produkt? Czy przy dzisiejszym trybie życia, w którym najcenniejszym dobrem stał się czas, będziemy stali pod półką z napojami i wczytywali się w etykiety?

Rebranding na taką skalę wymaga badań, dokładnej analizy zagrożeń i korzyści, a także dopracowanego projektu, który pozwoli skutecznie przejść przez ten proces i osiągnąć sukces.

Dlatego, w przypadku, gdy firma nie rewiduje swoich założeń ani oferty, a jedynie pragnie odświeżyć swoja istniejącą identyfikację – wystarczą subtelniejsze zmiany. Może to być unowocześnienie strony internetowej, uproszczenie grafik czy zmiana charakteru zdjęć. Nawet największe światowe marki co jakiś czas decydują się na pewne poprawki, aby stale nadążać za błyskawicznie zmieniającymi się trendami, zachować świeżość i przez to podtrzymywać konkurencyjność marki na rynku. Warto zaznaczyć, że jest to też rozwiązanie nieporównywalnie tańsze niż projektowanie i wdrażanie brandu na nowo.

Myślę, że każda firma powinna co kilka lat zastanowić się nad swoimi założeniami oraz nad tym, czy jej identyfikacja te założenia oddaje, czy spełnia nowoczesne standardy i, co ważne dla realizacji celów biznesowych – czy trafia do odbiorcy.

Aby znaleźć odpowiedzi na te pytania warto skorzystać ze wsparcia ekspertów, których audyt na pewno wskaże właściwy kierunek zmian. Napisz do nas: Kontakt@koboldrp.pl.