fbpx

LEADERSHIP

Biznes potrzebuje współczucia, a nie empatii. Leadership XXI w.

Atak Rosji na Ukrainę, pandemia Covid-19, pogłębiający się kryzys klimatyczny – świat dziś to zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność. Tak wygląda świat VUCA w rzeczywistości, a nie teorii. Dla liderów biznesu oznacza to konieczność mierzenia co chwilę z nowymi wyzwaniami. A te często rodzą trudne emocje. Dotyczą one zarówno samych liderów, jak i zespołów, którym przewodzą. Bycie współczującym liderem to jedna z odpowiedzi na dzisiejsze wyzwania. Taki powinien być leadership XXI w.

VUCA to termin stworzony przez amerykańską armię dla opisania wojennej rzeczywistości. Żołnierze mają wyznaczony cel, ale podejmując kolejne kroki do jego realizacji, muszą być elastyczni. Akronim VUCA, który już kilka lat temu zakotwiczył się także w świecie biznesu, pochodzi od słów:

  • Volatility (zmienność)
  • Uncertainty (niepewność)
  • Complexity (złożoność)
  • Ambiguity (niejednoznaczność)

Leadership XXI w. i jego wyzwania


Masowe odejścia z pracy, wzmocnienie trendu pracy hybrydowej, a co za tym idzie elastycznych godzin i formy pracy, coraz większa popularność 4-dniowego dnia pracy – to tylko kilka z trendów, które w 2022 roku jeszcze przybiorą na sile. Zmianom towarzyszą zjawiska ogólnoświatowe – atak Rosji na Ukrainę, pandemia Covid-19, pogłębiający się kryzys klimatyczny. To, co dzieje się wokół nas wpływa na nasze zdrowie psychicznego. Wiele osób nadal zmaga się z żalem, depresją i lękiem będących efektem pandemii, a wojna oraz zmiany klimatu tylko zapewne je wzmocnią – to tylko część z wyzwań, przed jakimi stoją obecnie liderzy.

Chcesz wiedzieć więcej, przeczytaj tekst: Leadership podczas zmiany strategii biznesowej i zwolnień. Poznaj 7 zasad

Jak w takich warunkach lider może odpowiadać na potrzeby zespołów, nie zapominając jednocześnie o sobie samym i firmie?  Odpowiedzią jest współczucie. Współczucie przynosi korzyści wszystkim stronom.

Leadership XXI w. to mądrość i współczucie zamiast empatii

Prof. Paul Boom, psycholog z Yale University i autor książki „Przeciw empatii” podkreśla, że, chociaż przez wielu stosowane wymiennie, współczucie to coś innego niż empatia. Współczucie pojawia się, gdy oddalamy się o krok od empatii i zadajemy sobie pytanie, co możemy zrobić, aby wesprzeć cierpiącą osobę, a nie tylko wczuć się w to, jak może się ona czuć. W ten sposób współczucie jest intencją, a nie emocją. To ważne, ponieważ odczuwając emocje innych zbyt mocno, skupiamy się na jednostce, zapominając o dbaniu o całość. A to w przypadku każdej organizacji ma fundamentalne znaczenie.

Ostatni, regularnie ukazujący się raport „Human Leader” firmy Potential Project, która zajmuje się przywództwem skoncentrowanym na człowieku, pokazuje, że pracownicy, których liderzy wykazują się mądrością i współczuciem, są zaangażowani w swoją pracę i są mniej podatni na wypalenie. Mądry i współczujący lider wpływa na ich dobre samopoczucie i produktywność.

Mądrość to odwaga do bycia transparentnym oraz podejmowania koniecznych działań, nawet jeżeli są one trudne. Współczucie to bycie empatycznym wobec drugiego, ale jednocześnie wspierającym i pomocnym.

Jak współczujący i mądry lider wpływa na pracownika?

  • Satysfakcji z pracy – 86%
  • Mniejsze wypalenie zawodowe – 64%
  • Lojalność wobec organizacji – 61%
  • Wydajność w pracę – wzrost o 20%
  • Zaangażowanie w pracę – 53%
  • Satysfakcja z przełożonego – 77%


Chcesz wiedzieć więcej, przeczytaj tekst: Jak komunikować strategię firmy pracownikom, aby dowozili wyniki?

Jak być współczującym liderem wobec wyzwań XXI wieku?

  • Nie udawaj, że czegoś nie ma lub się nie dzieje
  • Mów co wiesz, czego nie wiesz i nad czym pracujesz 
  • Aktywnie wsłuchuj się w potrzeby Twojego zespołu 
  • Odpowiadaj na potrzeby, nawet jeżeli nie możesz ich zrealizować
  • Stymuluj ludzi do samodzielnego rozwiązywania problemów

Liderze, a jak Ty komunikujesz się ze swoim zespołem? Jeżeli masz potrzebę zwiększenia swoich kompetencji miękkich, chętnie Ci pomożemy. Już teraz sprawdź naszą ofertę.

Napisz do nas: kontakt@koboldpr.pl

Jakub Marciasz

Ekspert w obszarze relacji medialnych i zarządzania informacją.