fbpx

Czytelnia

Audyt Twojej firmy drogą do wyższych zysków

Czy przekaz o Twojej firmie trafia do tych, do których powinien i czy ludzie odpowiedzialni za strategiczne działania dobrze budują relacje ze sobą i w swoich zespołach? – na te pytania odpowiada audyt komunikacyjny. Początek roku to idealny moment na jego przeprowadzenie. Warto, bo efektywna komunikacja jest motorem do rozwoju, udoskonalenia procesów czy refleksji organizacji nad rolą pracodawcy.

– Te zmiany są już wdrażane, ale ja o nich nie wiem zbyt wiele – z taką informacją zwrotną wrócił do nas członek zarządu jednej z firm, któremu kilka dni wcześniej zarekomendowaliśmy wprowadzenie zmian, które miały usprawnić działanie organizacji. W innym przypadku dwie różne komórki firmy miały odmienne stanowisko co do upublicznienia na zewnątrz informacji na temat obecnie realizowanego projektu. Są i takie firmy, których prezesi mówią wprost o tym, że usprawnienie komunikacji to jeden z głównych celów na 2020 rok. To tylko kilka przykładów firm, borykających się z problemem przepływu informacji.



Szansę na wcześniejsze wykrycie zatorów — zarówno jeśli chodzi o komunikację wewnętrzną, jak i zewnętrzną — jest audyt komunikacyjny.



Główną ideą tego narzędzia jest zbadanie, czy przekaz firmy trafia do tych, do których powinien trafić, pokazanie co się sprawdza, a co należy poprawić, w końcu wyeliminowanie działań, które są nieefektywne i wzmocnienie tych, które przynoszą najwięcej korzyści. Wdrożenie zaleceń z audytu to nie tylko większa efektywność w komunikacji spółki z rynkiem, ale także szansa na uzdrowienie relacji wewnątrz firmy: między zarządem a menedżerami oraz menedżerami a pracownikami. 

Nie wszystkie firmy decydują się na przejrzystą komunikację, ale widząc jak działają wdrożenia poaudytowe, zarządy są skłonne częściej komunikować strategiczne decyzje. Przekłada się to nie tylko na relację wewnątrz, co jest kluczowe w biznesie, ale i na jakość procesów oferowanych klientom. Doinformowany pracownik, któremu otwarcie komunikuje się plany firmy i procedury ma do organizacji zdecydowanie większe zaufanie i częściej jest skłonny ulepszać proces, którego jest częścią.

 

Niezależnie od tego, z jakim audytem mamy do czynienia, ważne jest, aby przed jego rozpoczęciem pracownicy wiedzieli, dlaczego się on odbywa oraz jaki przyświeca mu cel. To warunek konieczny do tego, aby przyniósł on realną zmianę. W KOBOLD. jesteśmy ekspertami od relacji, dlatego, kiedy spotykamy się z przedstawicielami firmy, podkreślamy, że przede wszystkim chcemy zbadać poziom wzajemnego zrozumienia. Efektem jest raport, którego celem nie jest punktowanie, ale wskazanie rozwiązań, które przełożą się na lepsze zrozumienie procesów zachodzących w firmie.







Audyt komunikacyjny powinno przeprowadzać się regularnie. Wówczas staje się on częścią kultury organizacji, nie budzi lęku, a jest naturalnym sposobem na doskonalenie się i osiąganie wyższych zysków. Mówimy o sytuacji, kiedy w organizacji nie dzieje się nic niepokojącego. Są jednak i takie momenty, kiedy jest on niezbędny.

Audyt należy przeprowadzić wówczas, kiedy przed firmą stoją ważne zmiany w obszarze celów, zmieniany jest profil klienta, czy wprowadzany jest nowy produkty. Sygnałami, że komunikacja może nie być realizowana tak jak powinna, jest spadek lub brak wzrostu sprzedaży (mimo nakładów marketingowych), czy trudność ze znalezieniem pracowników i wykwalifikowanych menedżerów (na to wpływ może mieć to, co i jak pracownicy mówią o firmie).




Prezesie, a czy Ty planujesz audyt komunikacyjny w Twojej firmie? Pomożemy Ci, napisz: kontakt@koboldpr.pl.